Beschadigd Schroefdraad

Beschadigd Schroefdraad

Een pijpverbinding met schroefdraad kan lekken.

Figuur 1: Een pijpverbinding met kapot schroefdraad kan lekken.

Kapot schroefdraad ontstaat wanneer een schroefverbinding onder een hoek in plaats van recht in elkaar grijpt. Dit kan het schroefdraad permanent beschadigen. Dit artikel gaat verder in op wat cross-threading is, hoe het te vermijden, en, indien nodig, hoe het op te lossen.

Een onjuiste, gekruiste verbinding leidt tot de volgende problemen:

  • Verbindingen zitten aan elkaar vast of kunnen geen verbinding meer maken als ze uit elkaar zijn.
  • Te strak aangedraaide verbindingen die andere systeemonderdelen kunnen beschadigen.
  • Verbindingen die niet zoveel koppel kunnen verdragen als goede verbindingen, wat leidt tot ongewenste trillingen, lawaai en schade.
  • Lekkage als media langs de verbinding stroomt.

Inhoudsopgave

Hoe kan schroefdraad kapot gaan

Er zijn drie hoofdredenen waarom cross-threading optreedt:

  • Buiten en binnendraad zijn onverenigbaar
  • Een gebruiker maakt een verkeerde verbinding, d.w.z. een haakse verbinding.
  • Vreemd materiaal, zoals vuil of roest, zit tussen de afzonderlijke draden.

Onverenigbare schroefdraadtypes

De kenmerken van de buitendraad moeten precies overeenkomen of compatibel zijn met die van de binnendraad om schade te voorkomen. De volgende lijst zijn de draadkenmerken die u moet begrijpen voordat u draden koppelt. Lees voor meer informatie ons artikel over draadontwerp.

  • Parallel of conisch: Parallelle schroefdraad behoudt een constante diameter over de gehele lengte, terwijl conische schroefdraad smaller wordt. Als visuele inspectie niet werkt, gebruik dan een schuifmaat om te bepalen of een schroefdraad parallel of conisch is.
  • Spoed: Metrische spoed is de afstand, in millimeters, tussen opeenvolgende kruinen (hoge punten) van de schroefdraad. De standaard spoed is schroefdraad per inch (TPI).
  • Diameter: Gebruik een schuifmaat om de buitendiameter van een buitendraad en de binnendiameter van een binnendraad te bepalen.
  • Schroefdraad standaard: Enkele veel voorkomende schroefdraadtypes zijn verenigd schroefdraad (UN/UNF), Amerikaans pijpschroefdraad (NPT/NPTF) en Brits standaard parallel of conisch pijpschroefdraad (BSPP/BSPT).

Let op: Meer informatie over het meten van spoed en de verschillende draadnormen vindt u in ons artikel over schroefdraadnormen.

Onjuiste aansluiting

Een andere veel voorkomende oorzaak is dat de buitendraad onder een hoek in de binnenschroefdraad wordt geschroefd. De buitendraad snijdt nieuwe draden in de binnendraad of wringt bestaande draden samen (figuur 2). Als iemand, bijvoorbeeld een monteur, zijn handen gebruikt om de verbinding tot stand te brengen, zal het snel duidelijk worden dat er een probleem is. Gereedschappen kunnen echter niet altijd zulke precieze feedback geven. Een haastig werkende monteur kan de verbinding tot stand brengen met een gereedschap dat voldoende kracht heeft om de dwarskracht die tegen het aandraaien werkt, te overwinnen. Dit resulteert in een vastgedraaide en gekruiste verbinding die niet dezelfde hoeveelheid koppel kan verdragen als een goed uitgelijnde verbinding. Dit kan minimaal leiden tot trillingen en harde geluiden. Omgekeerd kunnen defecte verbindingen leiden tot ernstige schade aan onderdelen en mensenlevens in gevaar brengen. Ten slotte wordt lekken een probleem bij verbindingen tussen buizen en kleppen. Kunststof buizen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor lekkage omdat hun schroefdraad buigzaam is.

Vreemd materiaal tussen de draden

De derde veel voorkomende oorzaak is vuil of afval tussen de schroefdraden. Vreemd materiaal kan ertoe leiden dat de schroefdraad niet goed aansluit, wat leidt tot schade bij het aandraaien. Daarom is het essentieel bevestigingsmiddelen te controleren op vuil en roest en gebruikte bevestigingsmiddelen met machineolie te reinigen alvorens ze opnieuw te gebruiken.

Schade aan binnendraad.

Figuur 2: Schade aan binnendraad.

Wat heeft schroefdraad?

Een schroefdraadverbinding is een van de populairste soorten verbindingen op onderdelen en machines. In dit artikel wordt nader ingegaan op de invloed van cross-threading op bevestigingsmiddelen, buizen en kleppen.

Bevestigingsmiddelen beschadigt door cross threading

Een vaak voorkomende beschadigde bevestiging is de wielmoer en wielbout op de naaf van een autoband. Bij dit type beschadiging wordt het zeer moeilijk om de wielmoer verder aan te draaien. Een veel voorkomende fout bij alle bevestigingsmiddelen met schroefdraad, niet alleen een wielmoer, is het aandraaimoment te verhogen om het aandraaien te forceren. Maak in plaats daarvan de verbinding los om opnieuw te beginnen.

Pijpfittingen met beschadigde schroefdraad

Pijpfittingen met beschadigde schroefdraad lekken vaak, zelfs als de fitting met teflon tape of pijpdope is afgedicht. Vanwege hun zachtheid vereisen kunststof buisfittingen extra zorgvuldigheid bij de installatie, omdat zij meer vatbaar zijn voor beschadigingen. Als een schroefdraad op een pijpfitting kan worden verwijderd, probeer deze dan te repareren met behulp van een tapset. Als de fitting echter niet kan worden verwijderd, zaagt u hem af met een geschikt gereedschap, zoals een ijzerzaag, en vervangt u hem. Dit is duurder en bewerkelijker omdat de leidingen misschien vervangen of opnieuw gedraaid moeten worden.

Klepaansluiting met cross-threading

Net als bij pijpfittingen hebben verkeerd geschroefde klepverbindingen de neiging te lekken. Wanneer u een klep met een schroefdraadaansluiting installeert, moet u er altijd voor zorgen dat de aansluiting recht is en dat er geen vuil of resten in de schroefdraad zitten. Als er voldoende draadmateriaal overblijft, kan de aansluiting van de klep opnieuw worden ingeschroefd met behulp van een tap-en-snijset. Als er echter onvoldoende materiaal overblijft, moet de klep worden vervangen.

Hoe kan je het kapot gaan van schroefdraad vermijden?

Uit het voorgaande blijkt dat cross-threading gemakkelijk kan worden voorkomen, maar al snel een dure oplossing vereist. Daarom helpen de volgende richtlijnen kapot schroefdraad te voorkomen om tijd en geld te besparen.

Werk langzamer

Een van de belangrijkste oorzaken van het kapot draaien van schroefdraad is haastig en onzorgvuldig werken. Zonder de juiste zorgvuldigheid kan een gebruiker gemakkelijk een haakse schroefdraadverbinding over het hoofd zien. Een veel voorkomend voorbeeld is een monteur die met een slagmoer moeren op wielbouten schroeft. Dit gereedschap is ideaal voor het snel aandraaien van de wielmoer, maar het begin mag niet me de slagmoer gemaakt worden.

Begin met hand aandraaien

Een monteur die zijn vingers gebruikt zal een slechte schroefverbinding veel eerder voelen dan een monteur die alleen gereedschap gebruikt. Als het moeilijk is om een schroefverbinding in het begin met de hand in elkaar te schroeven als de verbinding niet recht is, kan er kapot schroefdraad ontstaan als het aandraaien doorgaat.

Zorg ervoor dat de draden overeenkomen

Door de verscheidenheid aan beschikbare soorten schroefdraad zijn veel draden vergelijkbaar maar niet identiek. Geringe verschillen tussen de buiten- en binnendraad kunnen leiden tot beschadigingen.

Iemand die in de Verenigde Staten woont, kan bijvoorbeeld een pijp moeten bevestigen aan een apparaat dat hij in een Europees land heeft gekocht. Waarschijnlijk heeft het apparaat een British Standard Pipe (BSP) schroefdraadaansluiting nodig. National Pipe Tapered (NPT) verbindingen zijn echter standaard in de Verenigde Staten. Het aansluiten van een NPT-fitting op een BSP-aansluiting kan gemakkelijk leiden tot kruisdraad.

Draai in de tegenovergestelde richting

Een foutloze methode om ervoor te zorgen dat de schroefdraden goed en niet scheef liggen, is door de verbinding eerst in tegenovergestelde richting te draaien. Voor de meeste schroefdraadverbindingen betekent dit linksom draaien. Draai tot je een klikgeluid hoort. Dit betekent dat de draden in lijn zijn, en het aandraaien kan beginnen.

Gebruik grof schroefdraad

Grove draden, d.w.z. draden met een relatief grotere afstand tussen de afzonderlijke draden, hebben minder kans op beschadigingen omdat er meer ruimte is tussen de afzonderlijke draden. Er kan meer materiaal tussen de draden zitten zonder de uitlijning te verstoren.

Een NPT-fitting met 13 draden per inch (TPI) is grof, terwijl een fitting met 20 TPI fijn is. Een metrische fitting is grof als er 1,5 mm tussen opeenvolgende draadkruinen zit, terwijl een fitting met 1,25 mm tussen de kruinen fijn is.

FAQs

Kunnen beschadigingen aan schroefdraad worden opgelost of gerepareerd?

Schroefdraad die te zeer is beschadigd of schroefdraad zonder voldoende materiaal kan niet worden gerepareerd en moet worden vervangen. Ondanks deze twee gevallen zijn de meeste beschadigingen te verhelpen met een tap-en-snijset.

Wat is cross threading, en hoe gebeurt het?

Cross threading is schade aan schroefdraden, waardoor ze mogelijk onbruikbaar worden. Het treedt op wanneer een schroefdraadverbinding onder een hoek begint in plaats van recht, of wanneer er vuil in de schroefdraad zit.

Hoe stop je cross threading in de wielmoeren?

Draai eerst de wielmoer linksom tot u een klik hoort. Dit betekent dat de schroefdraad van de moer en het tapeind op één lijn liggen. Draai de moer met de hand rechtsom om hem vast te draaien.