Probleemoplossing en Vervanging van een Luchtdrukregelaar

Probleemoplossing en vervanging van de luchtdrukregelaar

Een luchtdrukregelaar

Figuur 1: Een luchtdrukregelaar

Een luchtdrukregelaar regelt de druk stroomafwaarts en stroomopwaarts. Dit apparaat is een belangrijk onderdeel van pneumatische systemen, dus de vervanging van de luchtdrukregelaar is essentieel wanneer hij niet meer werkt. Dit artikel gaat over het oplossen van problemen met luchtdrukregelaars en hoe deze zo nodig kunnen worden vervangen.

Inhoudsopgave

Bekijk onze online selectie van filters, drukregelaars en olievernevelaars!

Problemen met een pneumatische drukregelaar oplossen

Lees ons overzichtsartikel over drukregelaars voor meer informatie over het ontwerp en de werking van drukregelaars.

Er zijn drie veel voorkomende problemen met pneumatische drukregelaars:

  • Lekkage: Er kan lucht uit de luchtdrukregelaar lekken via het lekgat of via gebarsten of gebroken afdichtingen (bv. o-ringen).
  • Stroomafwaartse drukschommelingen: De stroomafwaartse druk daalt onder of stijgt boven de door de regelaar ingestelde druk.
  • Stroomopwaartse drukschommelingen: De stroomopwaartse druk daalt onder of stijgt boven de door de tegendrukregelaar ingestelde druk.

Lekkage luchtdrukregelaar

Lekkage van de luchtcompressorregelaar leidt tot overcyclen van de luchtcompressor, wat extra energie verbruikt en meer slijtage aan de compressor veroorzaakt. Daarom is het essentieel dat lekkage zo snel mogelijk wordt opgespoord en verholpen.

Normale luchtlekkage treedt op via de lekkageopening van de regelaar wanneer een gebruiker de ingestelde druk voor de stroomafwaartse druk verlaagt. Wanneer dit gebeurt, is de druk stroomafwaarts van de regelaar hoger dan zijn instelpunt, zodat die druk moet ontsnappen via de lekkageopening totdat de stroomafwaartse druk de insteldruk van de regelaar bereikt.

Als er vaak lucht lekt via de lekkageopening van de regelaar wanneer er lucht in de tank zit, is de waarschijnlijke oorzaak een gescheurd membraan. Het diafragma regelt hoeveel lucht er stroomafwaarts stroomt. Onjuiste smeerolie of te veel drukwisselingen kunnen het membraan uiteindelijk doen breken. Als er lucht door het membraan en uit het gat of de hendel van de regelaar lekt, kan de stroomafwaartse druk niet voldoende worden geregeld. Kleine, goedkope regelaars zijn gemakkelijker te vervangen dan te repareren. Het vervangen van het membraan kan echter de beste oplossing zijn voor grote regelaars.

Drukschommelingen

Drukschommelingen, stroomafwaarts of stroomopwaarts van de drukregelaar, kunnen erop wijzen dat de drukregelaar niet goed werkt. De eerste stap bij het oplossen van problemen is controleren of het systeem de juiste regelaar gebruikt. Een drukverminderende regelaar regelt de druk stroomafwaarts, en een tegendrukregelaar regelt de druk stroomopwaarts. Als de verkeerde regelaar in het systeem zit, is vervanging door de juiste regelaar noodzakelijk. Als de juiste regelaar aanwezig is, zijn er nog andere redenen waarom de druk boven de ingestelde limiet kan stijgen: kruip, effect van de toevoerdruk en een regelaar met onjuiste afmetingen.

Kruip

Als de juiste regelaar is geplaatst, zijn er andere redenen waarom de druk boven de ingestelde limiet stijgt. Een van de meest voorkomende oorzaken is kruip. Kruip treedt op wanneer de regelaar niet volledig sluit en er lucht onder hoge druk door de regelaar kan lekken. Om te testen op kruip in een regelaar:

  1. Sluit de regelaar om de luchtstroom stroomafwaarts te stoppen.
  2. Schakel de luchtbron van de regelaar langzaam in totdat de inlaatmeter de gewenste druk bereikt.
  3. Open de regelaar totdat de inlaatmeter ongeveer de helft van de gewenste druk aangeeft.
  4. Sluit de regelaar en noteer de uitlaatdruk.
  5. Als na vijftien minuten de uitlaatdruk toeneemt, is er sprake van kruip.

Kruip kan ertoe leiden dat stroomafwaartse componenten lucht ontvangen bij een hogere druk dan hun ontwerp toelaat. De volgende maatregelen kunnen de kans op kruip helpen verkleinen:

  • Installatie: Wees bij de installatie extra voorzichtig om ervoor te zorgen dat er geen vreemd materiaal in de regelaar terechtkomt.
  • Filter: Een upstream filter kan deeltjes verwijderen die groot genoeg zijn om te voorkomen dat de regelaar volledig sluit.

Toevoerdruk effect

Het toevoerdrukeffect (SPE) is het omgekeerd evenredige verband tussen de in- en uitlaatdruk. Als bijvoorbeeld een luchttank leegloopt, daalt de druk die hij aan de regelaar levert. Deze daling leidt tot een stijging van de uitlaatdruk van de regelaar. Dit verschijnsel doet zich voor bij veerondersteunde regelaars wanneer de inlaatdruk hoog genoeg is om het membraan open te houden, maar niet hoog genoeg om volledig tegen de veer te werken die het membraan ondersteunt. Als het membraan iets sluit, neemt de uitlaatdruk toe. De meeste, zo niet alle, fabrikanten geven in de handleiding van hun regelaar de SPE-waarden aan. Bij de keuze van een regelaar moet erop worden gelet dat een eventuele verhoging van de uitlaatdruk de stroomafwaartse componenten niet beschadigt.

De beste methode om het effect van SPE te verminderen is het gebruik van twee opeenvolgende regelaars. Deze opzet heeft twee voordelen:

  • Drukverlies: Als een grote drukval nodig is, kan elke regelaar een deel van de druk verminderen. De gecombineerde delen zullen gelijk zijn aan de vereiste grote drukval.
  • Uitlaatdruk: Met twee regelaars in serie kan de uitlaatdruk fijner worden geregeld. De tweede regelaar kan zich aanpassen aan eventuele veranderingen in de uitlaatdruk van de eerste regelaar. Een tweetrapsdrukregelaar combineert dit proces in één apparaat.

Grootte van de regelaar

Een regelaar die te klein is voor het debiet van een systeem zal een terugval veroorzaken. Droop is een toename van het debiet door de regelaar die leidt tot een afname van de uitlaatdruk. De beste oplossing voor droop is om een regelaar op de juiste maat te kiezen. De meeste fabrikanten verstrekken debietcurves die gebruikers helpen de juiste regelaargrootte te bepalen voor de stromingseigenschappen van het systeem.

Een pneumatische drukregelaar vervangen

In de volgende gevallen moet een pneumatische drukregelaar worden vervangen:

  • Het membraan van een kleine regelaar scheurt. Het vervangen van de hele regelaar is niet duur en veel eenvoudiger dan het vervangen van het membraan.
  • Het systeem heeft een drukverminderende regelaar nodig, maar heeft een tegendrukregelaar of omgekeerd.
  • De regelaar is te klein voor de stromingseigenschappen van het systeem, wat leidt tot onaanvaardbare hoeveelheden dropop.
  • Het spoelen van water door de drukregelaar verwijdert niet de fijne deeltjes die verhinderen dat de regelaar volledig sluit, wat leidt tot kruip.

De volgende veiligheids- en installatierichtlijnen zullen ertoe bijdragen dat de vervanging van de luchtregelaar succesvol verloopt.

Veiligheidsrichtlijnen

Wanneer u een luchtdrukregelaar kiest, moet u ervoor zorgen dat deze voldoet aan de juiste internationale normen. Wanneer een apparaat aan internationale normen voldoet, heeft het de beste kans om niet voortijdig te breken of gevaarlijk te falen. De volgende normen hebben betrekking op pneumatische drukregelaars:

  • ISO 4414: ISO 4414 heeft betrekking op gevaren in verband met pneumatische vloeistofsystemen en methoden om die gevaren onder normale bedrijfsomstandigheden te beperken.
  • IEC 60204-1: IEC 60204-1 is van toepassing op elektronische apparatuur. Dit betreft elektronische pneumatische regelaars.

Voordat u een luchtregelaar vervangt

Alvorens een regelaar te vervangen door een andere die naar behoren gecertificeerd is:

  • Zorg ervoor dat de regelaar compatibel is met de debietvereisten van het systeem.
  • Als de te vervangen regelaar op een elektrische bron is aangesloten, moet u ervoor zorgen dat de elektriciteit is afgesloten.
  • Een goede opleiding hebben voor het omgaan met en het vervangen van ademautomaten.
  • Gebruik de regelaar niet buiten de door de fabrikant gestelde voorwaarden.
  • Zorg voor een schone omgeving zodat er geen vreemd materiaal in de regelaar kan komen en kruip kan veroorzaken.
  • Overweeg de installatie van een filter vóór de regelaar, indien er nog geen aanwezig is.

Tijdens het vervangen van een luchtregelaar

Tijdens het vervangingsproces:

  • Sluit de luchttoevoer af.
  • Zorg ervoor dat kit op leidingen of fittingen niet in de regelaar terechtkomt.
  • Als u tape als afdichtingsmiddel gebruikt, laat dan de laatste 1 of 2 schroefdraden van de fitting kaal.
  • Zorg ervoor dat de regelaar in de juiste richting wijst.
  • Om te voorkomen dat een regelaar met een schroefdraadaansluiting te strak wordt aangedraaid, moet u deze met de hand vasthouden en met de andere hand de pijp of fitting erin draaien. Draai het door de fabrikant aanbevolen koppel aan om lekken en overmatige trillingen te voorkomen.

Na het installeren van een luchtregelaar

  • Gebruik de manometer op de luchtdrukregelaar om de stroomopwaartse druk te controleren voordat u de stroomafwaartse druk aanpast.
  • Stel de uitlaatdruk in op niet meer dan 90% van de inlaatdruk. Als de uitlaatdruk hoger is, kunnen schommelingen in de druk schade veroorzaken aan stroomafwaartse componenten.
  • Zet de regelaar onder druk om te controleren op lekkage.
  • Als er elektrische aansluitingen zijn, voer dan veiligheidscontroles uit volgens de nationale normen.

FAQs

Wat gebeurt er als een drukregelaar het begeeft?

Als een drukregelaar faalt, kan de stroomafwaartse druk zo hoog oplopen dat stroomafwaartse onderdelen beschadigd raken.

Kan een drukregelaar verstopt raken?

Een drukregelaar kan verstopt raken door zelfs kleine deeltjes die verhinderen dat de regelaar volledig sluit. Dit leidt tot kruipen.

Bekijk onze online selectie van filters, drukregelaars en olievernevelaars!