Luchtcompressor Olie

Luchtcompressor Olie

Het vullen van compressorolie in de slang van een luchtcompressor.

Figuur 1: Het vullen van compressorolie in de slang van een luchtcompressor.

Gereedschapsolie voor luchtcompressoren gaat in de compressieruimte om de machine te koelen. Het zorgt voor afdichting en voldoende smering van de bewegende delen en helpt het geluid af te voeren. Er zijn ook olievrije luchtcompressoren. Dit artikel onderzoekt de verschillende soorten olie voor luchtgereedschap, hun kenmerken, voordelen en bruikbare vervangingsmiddelen. Lees ons artikel over olie voor pneumatisch gereedschap voor meer informatie over het belang van olie in pneumatisch gereedschap.

Inhoudsopgave

Bekijk onze online selectie smeermiddelen!

Gereedschap voor luchtcompressoren

Pneumatische luchtcompressorolie smeert de mechanische onderdelen, en voorkomt schade door overmatig gebruik. Afhankelijk van de viscositeit en de additieven zijn er twee soorten olie voor luchtcompressoren:

  • Minerale olie: Aardolieraffinage produceert minerale olie. Deze olie is goedkoper dan synthetische olie en is geschikt voor middelzware en lichte werkzaamheden waarbij de compressor niet regelmatig gebruikt hoeft te worden.
  • Synthetische olie: Synthetische olie wordt in laboratoria gemaakt op synthetische basis. Het beschermt de machine tegen oververhitting en laat de compressoren soepeler en stiller werken. Synthetische olie kan worden gebruikt met een breder temperatuurbereik dan minerale olie. Industriële luchtcompressoren die vaker werken, gebruiken synthetische olie.

Sommige luchtcompressoren hebben olie nodig voor smering, andere niet.

  • Gesmeerde compressoren: Gesmeerde compressoren hebben olie nodig om de machine soepel te laten draaien.
  • Olievrije compressoren: Olievrije luchtcompressoren hebben ofwel geen mechanisch contact in de compressieruimte of hebben geen alternatieve materialen nodig om de compressor zonder smering te beschermen. De meeste olievrije compressoren gebruiken materialen zoals water of teflon om de soepele werking van de compressor te garanderen.

Hoe werkt een oliegeïnjecteerde luchtcompressor?

In een compressor met olie-injectie wordt olie toegevoegd aan het compressie-element. Het ontwerp van de luchtcompressor verschilt enigszins per fabrikant, maar de essentiële onderdelen en de principes blijven hetzelfde.

  1. Het schroefelement aan de luchtzijde zuigt de lucht van buiten aan via het luchtinlaatfilter. Het filter verwijdert stof en vuil uit de binnenkomende lucht en beschermt het schroefelement tegen beschadiging.
  2. Een inlaatklep opent en sluit om de luchtstroom naar het schroefelement te regelen. Wanneer het ventiel opent, bevindt de compressor zich in de "geladen" toestand, waarbij de apparatuur lucht comprimeert en in het persluchtsysteem pompt. Wanneer de inlaatklep wordt gesloten, wordt de luchttoevoer naar de compressor afgesloten.
  3. Het schroefelement werkt als een pomp, die de lucht samenperst. Tijdens deze stap injecteert de gebruiker olie in het schroefelement. De lucht wordt heet als hij wordt samengeperst; de olie koelt de lucht af en smeert de spelingen tussen de schroeven. De uitgang van deze fase is een mengsel van perslucht en olie.
  4. Het mengsel van perslucht en olie verlaat het schroefelement via een eenrichtingsventiel. Het ventiel zorgt ervoor dat de olie niet via de uitlaatpijp terugstroomt in het compressorelement wanneer de compressor stopt.
  5. De meeste olie wordt met behulp van centrifugale kracht van de perslucht gescheiden in een afscheidingstank. De bodem van de tank verzamelt de afgescheiden olie.
    1. De afgescheiden olie is heet, en een oliekoeler koelt die af. Een thermostatische klep regelt de benodigde hoeveelheid koeling.
    2. De olie stroomt vervolgens door een pneumatisch oliefilter dat al het vuil en stof uit de olie verwijdert.
    3. De olie gaat terug naar het compressorelement voor verder gebruik.
  6. Schone en samengeperste lucht gaat dan door een minimumdrukventiel. De minimumdrukklep is een veerbelaste klep die opent bij een bepaalde druk (ongeveer 2,5 bar of 36,2 psi). De klep zorgt ervoor dat er altijd een minimale druk in de compressor is.
  7. De perslucht is nu zeer heet (ongeveer 80 graden Celsius of 176 graden Fahrenheit). De perslucht gaat door een nakoeler die de luchttemperatuur verlaagt tot 25 - 40 graden Celsius (77 - 104 graden Fahrenheit).
  8. Het koelen van de perslucht condenseert veel waterdamp in de nakoeler. Dit water vermengt zich met de perslucht. Het mengsel gaat door een vocht- of condensaatvanger die het water van de perslucht scheidt. Een slang voert het afgescheiden water af, en de perslucht verlaat uiteindelijk de compressor.

De juiste olie voor de luchtcompressor kiezen

Naast de bescherming van de mechanische onderdelen en de motor heeft het gebruik van de juiste olie op de luchtcompressor belangrijke voordelen.

  • Zuurstof afname: Additieven in de pneumatische compressorolie vertragen het verzurings- en oxygenatieproces.
  • De levensduur verlengen: Het selecteren van de juiste pneumatische luchtleidingolie kan onverwachte machinestoringen verminderen en interne elementen beschermen tijdens stationaire bewegingen.
  • Viscositeit bij koude temperaturen: Bepaalde oliesoorten doen hun werk niet meer zodra de temperatuur daalt, maar luchtcompressorolie behoudt ook bij lage temperaturen zijn lage viscositeit.
  • Anti-schuimvermogen: Luchtbellen die naar het olieoppervlak stijgen, veroorzaken schuim. Hierdoor wordt een groter deel van het olieoppervlak blootgesteld aan zuurstof, waardoor de oxidatie toeneemt. Zonder antischuimadditieven verzadigt het schuim de olie, waardoor de levensduur van de compressor afneemt. Verzadigde olie veroorzaakt namelijk een drukval die leidt tot een hoger energieverbruik.
  • Demulsificatie: Luchtcompressorolie bevat additieven die de waterafscheiding verbeteren. Dit beschermt de compressor tegen water- en olie-emulsies.

Zuiger- en schroefcompressoren kunnen met verschillende olieproducten werken. Maar fabrikanten raden aan synthetische olie te gebruiken, omdat die geen zwavel of additieven bevat die tot ongewenste afzetting op de kleppen kunnen leiden. Het gebruik van synthetische olie voor schroefcompressoren heeft vele voordelen.

  • Minder olieverbruik: Synthetische olie verbruikt minder snel, zodat de olie minder vaak kan worden bijgevuld.
  • Langere levensduur: Synthetische olie kan de levensduur van een roterende luchtcompressor met ongeveer achtduizend uur verlengen.
  • Minder afzettingen: Synthetische oliën verminderen aanzienlijk afzettingen zoals slib en vernis die de prestaties van de compressor negatief kunnen beïnvloeden en voortijdige slijtage kunnen veroorzaken.

Synthetische olie heeft meerdere voordelen voor zuigercompressoren.

  • Minder afzetting van koolstof: Synthetische olie vermindert de hoeveelheid koolstof die zich op de kleppen ophoopt en vermindert de voedingssnelheid drastisch.
  • Verlengde levensduur: Synthetische olie voorkomt voortijdige slijtage van pakkingen en zuigerveren, waardoor de levensduur van de compressor toeneemt.
  • Veiligere werking: Het vlampunt en de zelfontbrandingstemperatuur zijn aanzienlijk hoger voor synthetische oliën.

Welke luchtcompressorolie is het beste?

De keuze van de olie voor een luchtcompressor hangt af van het type compressor, de levensduur en de toepassing ervan. Zowel minerale als synthetische olie zijn geschikt voor luchtcompressoren.

  • In het algemeen gebruiken compressoren met kleine of middelgrote afmetingen die vaker werken minerale oliën. Thuis gebruikte compressoren gebruiken meestal minerale olie.
  • Compressoren die in industriële of professionele toepassingen worden gebruikt, gebruiken synthetische olie omdat deze een betere bescherming biedt tegen oververhitting.

Olievervangers voor luchtcompressoren

Er zijn enkele aanvaardbare alternatieven indien een gebruiker de speciaal voor de luchtcompressor gemaakte olie niet kan gebruiken. Het wordt echter altijd aanbevolen de aanbeveling van de fabrikant te gebruiken om optimale prestaties van het apparaat te garanderen.

  • Hydraulische olie: Hydraulische olie is een aanvaardbare vervanging voor luchtcompressorolie. De olie heeft een lage viscositeit bij lagere temperaturen, wat betekent dat hij vrij stroomt, gezien zijn lage dichtheid. Ook oxideert hydraulische olie niet, waardoor roestvorming van compressoronderdelen wordt voorkomen.
  • Motorolie: Motorolie bevat bepaalde detergenten die goed werken op verbrandingsmotoren. Deze reinigingsmiddelen veroorzaken echter overmatige koolstofafzetting, wat schadelijk kan zijn. Gebruik dus niet-detergent motorolie op een luchtcompressor.
  • Automatische transmissie vloeistof: Automatische transmissievloeistoffen (ATF) worden hoofdzakelijk toegepast in autotransmissies, maar bepaalde soorten kunnen ook in luchtcompressoren worden gebruikt. De vloeistoffen verminderen slijtage, koelen de onderdelen en zijn bestand tegen defecten. De meeste ATF's werken echter niet goed met compressoren en kunnen schade veroorzaken.

Onderhoud van gesmeerde luchtcompressoren

Gebruik de juiste olie

Kies altijd een olie die past bij de installatie van de luchtcompressor, omdat die ervoor zorgt dat de compressor in de loop der tijd soepel en efficiënt werkt.

Controleer op lucht- en olielekken

Voer lekdetectieonderzoeken uit om snel lucht- of olielekken in een compressorsysteem op te sporen, aangezien deze lekken de efficiëntie van het systeem drastisch kunnen verminderen.

Airend inspectie

Het airend, of luchtgedeelte, van een compressor gaat bij correct onderhoud doorgaans tot 44000 uur mee. Slechte smering, oververhitting, corrosie en condensatie beschadigen het airend, waardoor het defect of slecht functioneert. Inspecteer het luchtuiteinde regelmatig op eventuele problemen om vroegtijdig een diagnose te kunnen stellen.

Slangen regelmatig controleren

Inspecteer de compressorslangen regelmatig en zorg dat ze niet gecorrodeerd of gescheurd zijn, want dat kan lekkage veroorzaken.

Condensatie aftappen uit luchtketels

Laat het reservoir regelmatig leeglopen om het schoon te houden en een soepele werking te garanderen. Vochtophoping kan de persluchtuitgang beschadigen.

Luchtfilters controleren

Een slecht beheerd luchtfilter laat vuil en stofdeeltjes van buitenaf toe in het apparaat. Hierdoor moet de compressor harder werken om lucht aan te zuigen. Vervang het luchtfilter in geval van stofophoping.

FAQs

Wat zijn de verschillen in olie voor persluchtgereedschap?

Minerale olie wordt geproduceerd bij de raffinage van aardolie, en is veel goedkoper dan synthetische oliën. Synthetische olie wordt in laboratoria gemaakt op synthetische basis. Minerale olie wordt gebruikt in lichte luchtcompressoren voor huishoudelijke toepassingen, terwijl synthetische olie meestal wordt gebruikt in industriële toepassingen.

Wat is het verschil tussen luchtgereedschapolie en compressorolie?

Luchtgereedschapolie is zeer dun, en de olie kan niet voldoen aan de eisen van de luchtcompressor.

Mag ik motorolie gebruiken in pneumatisch gereedschap?

Gebruik motorolie zonder detergenten. Detergenten in de olie veroorzaken overmatige koolafzetting, wat schadelijk kan zijn voor de machine.

Kan ik gewone olie gebruiken in mijn pneumatische compressor?

Gebruik minerale of synthetische olie voor de luchtcompressor om de efficiëntie ervan te verbeteren. Raadpleeg altijd het handboek van de fabrikant voor het type olie dat compatibel is met het systeem.

Moeten alle pneumatische spijkerapparaten worden geolied?

Olie alle pneumatische spijkers (behalve spijkers zonder olie) regelmatig voor betere prestaties.

Bekijk onze online selectie smeermiddelen!